Devět částí touhy
Geraldine Brooks, zpravodajka The Wall Street Journalu se až po roce svého celkem šestiletého působení na Blízkém východě začala smiřovat s tím, že jako žena (a navíc židovka) má ledaskam omezený přístup. Zároveň si ale povšimla jedinečné možnosti, kterou jí její genderová příslušnost nabídla. Novinářka hovořila s desítkami, možná stovkami žen; důkladně se seznamovala s životem slabšího pohlaví v muslimské společnosti; s těmi, které se jako muslimky narodily a vyrůstaly, s těmi, které k islámu konvertovaly; s těmi, které se zahalovaly dobrovolně i s těmi, které musely; píše o strastech polygamie, rozvodů, o kamenování, výchově dcer, souboji islámu a tradic, o ženské obřízce. Ze svých cest po Íránu přináší svědectví tam provdaných Američanek, z Palestiny píše o postupující islamizaci jako zoufalé reakci na neutěšenou politickou situaci. Obrací se do historie, zkoumá postavení ženy v době ranného islámu, náboženskou teorii a soudobou praxi.
Pro mnohé možná překvapivě dokazuje na příslušných historických údajích a verších z Koránu, že dnešní často neutěšená situace v postavení muslimských žen je spíš než důsledkem náboženství důsledkem změn, kterými islám prošel v prvních stoletích po svém zrodu. ("Omar si musel uvědomovat, že způsob, jakým zatočil se ženami, je výsměchem všemu, čím se v životě řídil Muhammad. Oficiálně stanovil, že cizoložníci budou ukamenováni, a naléhavě žádal, aby v izolaci nebyly drženy pouze Prorokovy manželky, ale také ostatní ženy. Pokoušel se rovněž ženám zabránit, aby se modlily v mešitě. Když neuspěl, nařídil alespoň, že se ženy a muži musejí modlit odděleně. Ženy se také nesměly zúčastnit hadždže. Tento zákaz byl odstraněn teprve necelý rok před jeho smrtí...")
Stejně tak možná leckoho zarazí zjištění, že proti ženské emancipaci nejvíce brojí samy ženy.
Paní Brooks se ve své knize snažila být důsledně objektivní a dívat se na věci ze všech možných úhlů; nepranýřuje, ale hledá vysvětlení. Nepíše o ideální islámské společnosti, ani se nehrozí nad nesmyslnou bestialitou - povedlo se jí najít mezi těmito v podobné literatuře obvyklými extrémy rovnováhu strohé reality. A nechybí ani zajímavosti, o kterých se u nás příliš nemluví.
Ačkoliv se Devět částí touhy už nedá sehnat v knihkupectvích, je to jedna z knih, kterou stojí za to vyhledat i ve veřejné knihovně.
"O pár měsíců později jsem jedné své íránské přítelkyni líčila, jak nádherné je to místo, jak jsem ráda, že jsem je mohla vidět, a jak mne jeden mulla odtamtud málem vyhnal. Přítelkyně se smála: "Myslím, že vůbec nepoznal, že nejsi muslimka. Chtěl, aby ses za něho provdala." Otázka, kterou mi položil – "Madam, chcete se za mě dočasně provdat?" byla nabídkou, abych s ním uzavřela síghe, dohodu, kterou uznávají jen šíité. "Asi jsi měla špatně oblečený čádor," vysvětlovala mi známá. "To je jeden ze signálů, které ženy používají, když hledají partnera pro síghe."
Síghe, na kterém se muž a žena spolu dohodnou a které schválí duchovní, může trvat různě dlouho – několik málo minut nebo celých devadesát devět let. Muž za ně obvykle ženě zaplatí předem smluvenou částku. Často bývá motivem sex, dočasné manželství se však uzavírá i z jiných důvodů. V případě sexuálních pohnutek se síghe od prostituce liší tím, že dvojice musí předstoupit před duchovního, který smlouvu sepíše. Děti, které se z takového svazku narodí, jsou v Íránu považovány za legitimní. Povinnosti vyplývající z manželství se na síghe nevztahují. Muž a žena se mohou svobodně rozhodnout, kolik času společně stráví, kolik peněz utratí a jaké sexuální a jiné požadavky na sebe budou navzájem mít.
Šíité věří, že Muhammad síghe schvaloval. Sunnité, kterých je mezi islámskými věřícími většina, s tím nesouhlasí. Dokonce ani v šíitském Íránu se síghe netěšilo zvláštní oblibě, dokud jej Rafsandžání po skončení íránsko-irácké války nepodpořil. V projevu předneseném roku 1990 zdůraznil, že mnohé z mladých žen, které ve válce ztratily manžely, nemají naději se znovu provdat. Potřebují nejen materiální podporu, ale i sexuální uspokojení. Navíc mladí muži často nemají dost peněz, aby si mohli koupit dům a založit rodinu, a musejí proto manželství odkládat. Rafsandžání prohlašoval, že sexuální napětí potřebuje zdravě uvolnit, a jestliže k tomuto účelu existuje síghe, proč jej nevyužít?
Mezi íránskými ženami se po jeho vystoupení rozhořela žhavá diskuse. Některé z nich proti síghe rozhořčeně vystupovaly s tím, že je to druh vykořisťování. Ozývaly se však i souhlasné hlasy. Vdovy a rozvedené ženy potřebují sexuálně žít a touží po mužské společnosti. Má-li žena děti, je dočasný manžel vítaným mužským elementem v domácnosti, kde chybí otec. ...
Rafsandžáního nápad vzkřísit síghe byl požehnáním pro nevěřící Íránce, jejichž soukromý život narušila islámská revoluce. Milenci spolu například nemohli odjet na víkend, protože v hotelu jim bez oddacího listu nepronajali dvoulůžkový pokoj. Příslušníci Revolučních gard navíc stavěli na silnicích zátarasy a mohli je kdykoli chytit. Lou, Evropance, která se zamilovala do perské kultury a přijala íránské občanství, tak nastala řada problémů. Ačkoli konvertovala k islámu, aby mohla v Íránu zůstat, ve skutečnosti vyznávala jakousi náboženskou všehochuť složenou z jógy, zenu a spiritualismu. Srdcem byla bohémka a v žádném případě nezamýšlela přizpůsobit se islámským sexuálním pravidlům. Měla mnoho milenců, a než byl přehodnocen postoj k síghe, hodně riskovala. Pokaždé, když si teď najde přítele, jednoduše s ním na pár měsíců uzavře manželství a získá papír, kterým může všem horlivým revolucionářům mávat před nosem. Zřejmě to není přesně to, co měl Rafsandžání na mysli."
Geraldine Brooks
Devět částí touhy
Z anglického originálu Nine Parts of Desire přeložila Petra Eflerová
Vydal Knižní klub v Praze roku 1999 (re-edice 2003)
Karíma Sadio
Hanebnost Sira Nicholase Wintona
Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.
Karíma Sadio
Srdce temnoty
Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.
Karíma Sadio
Dva roky v zemi hrochů
O Mali se v médiích v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s pokusy Tuarégů a islamistů získat vládu nad regionem.
Karíma Sadio
Chuděry singles!
Než se moderními médii zmatené třiceti- a víceleté ženy rozkoukají, ujede jim vlak. V mládí se to moc pěkně poslouchá i proklamuje: můžete si dělat co chcete, žádné pánské ponožky poházené po koberci, žádné nevhodné poznámky a nepříjemné otázky, máte čas sama na sebe, na práci, na zábavu. Za pár desetiletí z takových větroplašek ale budou opuštěné ženské bez rodiny, bez vnoučat a bez pomoci.
Karíma Sadio
Manželství a strach
Má žena, která se bojí, že jí manžel unese dítě do zahraničí, právo (a možnost) informovat úřady? Jak daleko smí taková matka zajít? Co je přijatelné právně... a co morálně?
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Izraelská armáda se připravuje na ofenzivu, evakuuje část Rafáhu, píší média
Aktualizujeme Izraelská armáda zahájila evakuaci části Rafáhu na jihu Pásma Gazy před dlouho chystanou ofenzivou...
Začátek týdne bude oblačný s přeháňkami. Slunce se vrátí ve středu
Zataženo až oblačno vydrží na většině míst v Česku až do poloviny týdne. Česku se nevyhne ani déšť,...
Prezidentské volby v Panamě vyhrál spojenec exprezidenta odsouzeného za korupci
Prezidentské volby v Panamě vyhrál pravicový politik José Raúl Mulino, jehož kandidaturu teprve...
Test nákupu lístků na MS od překupníků. Nevyplatí se to, hokej nejspíš neuvidíte
Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...
- Počet článků 155
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2934x
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)
Seznam rubrik
- Včerejšky
- Názory
- Dějiny Konga
- Jinde a jinak
- Ženská obřízka
- Osobní
- Poučení z krizových vývojů
- Nezařazené